søndag, juli 06, 2008

Hei alle sammen!

Hei!

Da får man vel begynne å blogge, da. Og det blir nok interessant, (kan man late som..). Ja, jeg har det med å bli pårivka. Litt for mye påvirka, kanskje? Men, samma det. Blogge skal man nok alltids. Jeg skulle egentlig begynt for leenge siden, men det har liksom ikke blitt noe av. Det har skjedd utrolig mye i det siste, og sommeren har hatt en knallstart, rett og slett.

Forrige uke var det leir med blindeforbundet, noe som også dennne gangen var helt fantastisk, som alltid. Jeg kom hjem på fredag, og jeg dro altså forrige lørdag. Jeg skal ikke fortelle om alt i detalj, men jeg må fortelle om det absolutt mest fantastiske. Det sosiale var absolutt best. Det var nå, som alltid, like herlig å se igjen folka mine. Noen av dem hadde jeg faktisk ikke sett siden leir i fjor, men de aller fleste hadde jeg møtt på diverse arrangementer med NBfU i mellomtida.

Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne, faktisk. Jeg delte rom med Solveig-Marie, noe som var utrolig genialt. Natalie og jeg, flytta også i år, inn i vår lille, men geniale verden ett par ganger, haha. Vår verden er ubeskrivelig, og den består alltid av sjuke interniteter, og genial humor, (ihvertfall later vi som om humoren er genial), osv, osv. Jeg fikk også to geniale ledere, Beate og Solveig. Sånn ellers, hang jeg vel mest sammen med Natalie, Isabel, Solveig-Marie, Lena, Marita, Mirnesa, Stina og sikkert også en del andre, som jeg har glemt i farta.

Jeg dro til Molde tidlig lørdags morgen, og tok fly til Oslo. Jeg møtte Natalie sånn ganske med en gang jeg kom fram, og vi ble sammen med en del andre, kjørt til Hurdalssenteret, som ligger i Akershus. Vi gjorde egentlig ikke så mye annet enn å virre omkring de første timene, brifa med våre finne fram-skills, (selv om det egentlig bare er Natalie av oss som virkelig kan å finne fram), og ellers bare ha det bra. Jeg fikk gitt Natalie bursdagsgave, og jeg fikk av henne. Gud, hvor folk interesserer seg. Men, jeg skriver likevel, jeg. Folka kom sånn etterhvert, og til slutt var gjengen ganske så samla. Vi satt en stund å prata, før vi gikk ned til stranda for å ha åpningsseremoni og grilling. Det var veldig koselig, både deltagere og ledere ble presentert. Da vi skulle spise, kom regnet. Masse regn. Men, tro det eller ikke, det var nesten det eneste vi så av regnet hele denne uka, noe som var vidunderlig.
Etter dette, var det egentlig bare mye mer sosialitet. Ah, jeg liker ordet sosialitet, sånn btw.

På søndag, var det først teambuilding, noe som egentlig var utrolig kult. Jeg kjente egentlig nesten ingen på gruppa, men vi ble veldig godt kjent sånn etterhvert, og, selvfølgelig, vi var et superteam, rett og slett, selv om vi ikke greide å vinne, haha.
Senere, var det lunsj, og etter det, var det såkalte tilgjengelige aktiviteter på senteret. Veldig genialt. Senere på kvelden var det grupper. Vi kunne velge mellom mange ulike grupper, som foreksempel musikk, dans og drama, friluftsliv, idrett, forming, kjøkkengruppe, osv. Jeg og en del av folka mine var på kjøkkengruppa, en gruppe som selvfølgelig bestod av å lage mat. Selv om jeg er sinnsjukt dårlig i matlaging, koste jeg meg masse på denne gruppa. Vi bakte boller, som vi stappa fulle av non-stop, smil og daim. Dessuten bestod gruppa selvfølgelig av masse humor, og bollespising etterpå. Senere på kvelden, var det bare sosialitet, helt til den forferdelige stilletida kom i tovltida.

Hah, der har du meg, som ikke skulle skrive detaljert om leir. Men, det funka ikke å ikke skrive detaljert om leir. Leir må alltid snakkes om, skrives om og tenkes over, alt helt ned til minste detalj. Det er selvfølgelig helt frivillig å lese, men jeg blir selvfølgelig veldig glad hvis noen gidder å lese.

Mandag, kunne vi velge mellom tur til Tusenfryd og tur til Oslo. Jeg, og de aller fleste av folka mine, valgte å dra til Tusenfryd, noe som var utrolig herlig. Det ble en dag fullstappa av karusellkjøring, latter og hyling. Ja, rett og slett det en dag på Tusenfryd skal bestå av. Jeg savner virkelig alle Tusenvrydopplevelsene veldig masse. Jeg fikk til og med tatt Sky Coaster, noe som var ubeskrivelig. Jeg vil virkelig påstå at det var verdt de 200 kronene jeg måtte betale for å få tatt den. Jeg er, som de fleste av folka som kjenner meg veit, en person som elsker fart og spenning, og derfor var jo Tusenfrydturen veldig ypperlig for meg.
Senere, dro vi hjem til senteret, vi spiste middag, og etter det, var det sosialitet, og øving til talentiaden. Masse øving.

Tirsdag, var jeg, og en del andre av folka som hadde fyllt 16, med på forsvarets rekruttskole, noe som var utrolig kult. Jeg hadde aldri trodd det ville bli så genialt. En opplevelse, som alle virkelig bør få prøvd. Vi fikk gjort utrolig mye kult, som blant annet å skyte med mp5-gevær, sette sammen, og ta fra hverandre ag3, kjøre beltevogn, og ellers lære en del annet om forsvaret. Virkelig utrolig kult, jeg kan ikke få sagt det nok ganger. Da vi kom hjem, var det bare å hoppe i dusjen, og øve massemassemasse til talentiaden. Og endelig kom den. Den skumle talentiaden. Jeg var utrolig nervøs, men, tro det eller ikke, det gikk egentlig helt greit. Utrolig mange flinke folk opptrådde, og stemninga var på topp, som alltid. De heldige vinnerene av Ungdomsleirens Talentiade 2008, var Natalie og Solveig-Marie, som sang en helt fantastisk sang som Solveig-Marie hadde skrevet. De var så utrolig flinke, og dere; jeg beundrer dere masse, bare sånn at dere veit det, hihi.
Seinere på kvelden, satt vi bare på rommet og prata, og sånnt. Lena overnatta på rommet til meg og Solveig-Marie, selv om hun egentlig ikke fikk lov. Men, noen regler må jo brytes på leirer som man kun er på en gang i året, eller hva?

På onsdag, kunne vi også velge mellom ulike aktiviteter. Valget sto blant annet mellom judo, golf, dykking, gravemaskinkjøring, rally, klatring, osv. Altså; et eller annet for en hver smak. Jeg valgte klatring, noe som var utrolig kult. Vi reiste ut til en klatrehall, hvor vi klatra opp og ned i vegger i en del timer. Etterpå, reiste vi tilbake til senteret, spiste lunsj, og hadde mer av de tilgjengelige aktivitetene på senteret. På kvelden,, satt vi nede på stranda, hvor vi tente bål og babla. Noen overnatta ute, men jeg og de fleste av folka mine, fant ut at vi ikke orka å ligge ute, bare for å bli oppspist av mygg. Noen av oss som sov inne, gikk vel inn i firetida for å legge oss. Det hadde selvfølgelig vært en veldig koselig kveld.

Torsdagen. Den siste hele dagen. På grunn av ytterst lite søvn den forrige natta, sov vi faktisk, omtrent en hel time, før vi kom oss ut denne dagen. Egentlig ganske teit, å kaste bort en helt ime på søvn siste dagen på leir. Men, gjort er gjort, og jeg tror jeg fikk ganske mye igjen for det seinere den kvelden. Vi gikk ned på stranda, og der var det også den dagen tilgjengelige aktiviteter på senteret, denne dagen også bestående av tubekjøring, noe som er noe av det kuleste som eksisterer. Lunsj etterpå, og etter det igjen, vannkrig. Men, jeg må vel innrømme at jeg og de aller fleste av folka mine feiga ut, vi orka ikke å bli våte enda en gang, når vi akkurat hadde tørka etter tubekjøring, osv. Vi satt i stedet på diverse rom og prata. Men, våte blei vi uansett, da folka som hadde vært med på vannkrig, kom og gav oss mange klissvåte klemmer, bare for å vise hvor teite vi var, som ikke hadde vært med.
Etterpå, var det å fikse og ordne seg til festen. Festmiddagen kom, bestående av taco, og brownies og is til dessert. Det ble holdt mange geniale og morsomme taler, og vi koste oss masse. Etterhvert, kom diplomutdelinga. Gud, jeg var nervøs. Jeg hadde heldigvis ikke så mye å være nervøs for, fordi jeg fikk ”leirens skytterprinsesse”, noe jeg ble ganske fornøyd med. Jeg hadde forventa meg noe mye verre, for å si det sånn!
Etter det, var det diskotek, noe som uten tvil var utrolig genialt. Vi dansa skikkelig mye, og ellers bestod denne herlige siste kvelden av prating, og virring rundt. En virkelig herlig kveld.
Jeg la meg i sekstida. Egentlig litt kjipt, jeg pleier alltid å døgne den siste natta, har ihvertfall gjort det i det siste, men jeg orka faktisk ikke. Blei ikke fullt så morsomt når ikke resten av folka følte for å døgne, hehe.

Så var det fredag. Utrolig hardt å stå opp, etter bare litt over en times søvn. Heldigvis hadde jeg pakka det aller meste natta før, så jeg kunne derfor konsentrere meg om å snakke mest mulig med folka før vi skulle skilles. Det er seriøst noe av det aller verste som eksisterer, å stå der å si hadet til folk, som du kanskje ikke ser på et helt år. Virkelig forferdelig...
Så gikk bussen. For min del gikk den til Gardermoen, hvor jeg måtte vente i en del timer, før flyet gikk. Men, joda, det gikk greit. Med musikk, lydbok og sjokolade overleves det meste, selv om savnet egentlig var ganske så uutholdelig, (noe det forsåvidt fortsatt er). Så kom flyet, og jeg måtte virkelig si farvel til uka som hadde vært så vidunderlig.
Alle mine kjære folk; Tusen takk for ei utrolig herlig uke. Denne uka blir aldri glemt, seriøst. Jeg savner dere utrolig mye alle sammen, og jeg håper jeg snartsnartsnartsnart får møte dere igjen, alle sammen.

Jeg ble henta på flyplassen, og vi kjørte hjem. Da jeg kom hjem, gikk egentlig resten av dagen med til å oppdatere meg innenfor ting som hadde skjedd hjemme, og ikke minst på nettet, haha. Jeg var faktisk ikke så utrolig trøtt som jeg hadde trodd jeg kom til å være.

Lørdagen bestod for det meste av soving. Etter ei stund, dro jeg sammen med familien til hytta. Der var det selvfølgelig koselig, selv om det ikke var så alt for mye som skjedde. Jeg fikk snakka med Natalie, og med Isabel seinere på kvelden, noe som var veldig koselig. Ellers grilla vi, (haha, føler ikke jeg har spist annet enn grillmat på evigheter), og nøyt sola.

I dag. Det var ikke fullt så fint vær i dag som det var i går, og dagen før der. Vi var ikke så lenge på hytta, faktisk. Dro hjem, og jeg sløva bare ei stund, før jeg dro på besøk til bestemor og bestefar, for å hilse på søskenbarna mine, Håvard og Jon, fra Stavanger. Vi spiste kanelsnurrer, drakk julebrus, tok bilder, og hadde det koselig. Kom hjem for ikke så lenge siden.

Nå som jeg er så godt i gang, og har så utrolig med fritids, kan jeg jo bable litt om hva som faktisk skjedde før leir. Før leir, og etter den herlige sommerferiebegynnelsen. Egentlig var det bare ei hel uke med bare avslapning, og sånn. Jeg var masse sammen med vennene mine, og jeg nøyt de herlige opplevelsene den årlige Kulturfestivalen i Sunndal hadde å by på. Koret som jeg er med i, sang blant annet på åpninga, og vi var også med på kulturskolens oppsetning av Peer Gynt. Begge deler var egentlig veldig fint. Jeg og noen venner var også med på å lese opp selvskrevne tekster på to bokbad i forbindelse med kulturfestivalen, noe som gikk greit, selv om det egentlig var veldig skummelt. Det er alltid skummelt å stå der foran massevis av folk å skulle gjøre noe. Musikkspillet Lady Arbuthnot, var like utrolig fantastisk som hvert år, og ellers var ting bare fine.

Nå har dette innlegget allerede blitt altforaltfor langt, og ikke minst alt for detaljert. Så, derfor skal jeg slutte sånn ganske akkurat nå.

Vi snakkes, ha en fiin dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei vennen!

Så fantatisk at du har fått deg blogg.. føler det har starta ei sånn bloggbølge eller noe sånt jeg.. hm.. genialt i alle fall.

Elsker det du skriver om leiren; det stemmer helt... Jeg savner leiren så jeg har vondt!

Skal oppdatere meg her; så nå har du bare å skrive.;)

Stor klem<3